صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور: 2022/10/28 – 03:31
اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در مورد قانونی منع فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید از سال 2035 با هدف تسریع انتقال به خودروهای برقی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی به توافق رسید.
مذاکره کنندگان کشورهای اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا که هر دو باید قوانین جدید اتحادیه اروپا را تصویب کنند و همچنین کمیسیون اروپا که قوانین جدید را تهیه می کند، توافق کردند که خودروسازان باید تا سال 2035 به کاهش 100 درصدی انتشار CO2 دست یابند که این امر را غیرممکن می کند. برای فروش خودروهای جدید با سوخت فسیلی در بلوک 27 کشور.
جان هویتما، مذاکره کننده ارشد پارلمان گفت: «این معامله خبر خوبی برای رانندگان خودرو است… خودروهای جدید بدون آلایندگی ارزان تر خواهند شد و آنها را مقرون به صرفه تر و در دسترس تر برای همه می کند.
فرانس تیمرمنز، مسئول سیاست آب و هوای اتحادیه اروپا گفت که این توافق سیگنال قوی به صنعت و مصرف کنندگان ارسال کرد.
او گفت: «اروپا در حال پذیرش حرکت به سمت تحرک بدون انتشار است.
این قرارداد همچنین شامل کاهش 55 درصدی انتشار CO2 برای خودروهای جدید فروخته شده از سال 2030 در مقایسه با سطح 2021 بود که بسیار بالاتر از هدف فعلی کاهش 37.5 درصدی تا آن زمان بود.
ون های جدید باید تا سال 2035 با کاهش 100 درصدی CO2 و کاهش 50 درصدی تا سال 2030 در مقایسه با سطوح 2021 مطابقت داشته باشند.
با افزایش فشار تنظیمکنندهها بر خودروسازان برای محدود کردن ردپای کربن، بسیاری از سرمایهگذاریها در زمینه برقسازی خبر دادهاند. رئیس فولکس واگن، توماس شفر، این هفته گفت که از سال 2033، این برند فقط خودروهای برقی را در اروپا تولید خواهد کرد.
با این حال، قانون اتحادیه اروپا زمانی که در ژوئیه 2021 پیشنهاد شد با مقاومت هایی روبرو شد که انجمن صنعت خودروی اروپا ACEA نسبت به ممنوعیت یک فناوری خاص هشدار داد و خواستار نقش موتورهای احتراق داخلی و خودروهای هیدروژنی در انتقال کم کربن شد.
مذاکره کنندگان روز پنجشنبه توافق کردند که اتحادیه اروپا پیش نویس پیشنهادی را در مورد چگونگی فروش خودروهایی که با سوخت خنثی CO2 کار می کنند پس از سال 2035 تهیه کند.
خودروسازان کوچکی که کمتر از 10000 وسیله نقلیه در سال تولید می کنند، می توانند تا سال 2036 برای اهداف ضعیف تر مذاکره کنند، زمانی که با الزامات آلایندگی صفر مواجه خواهند شد.
این قانون اولین قانونی است که از بسته گستردهتری از سیاستهای جدید اتحادیه اروپا، که برای تحقق اهداف بلوک برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای طراحی شده است، نهایی میشود.
بروکسل به دنبال توافق بر سر دو قانون دیگر از بسته به موقع برای مذاکرات آب و هوای سازمان ملل متحد در ماه نوامبر است تا نشان دهد که با وجود رکود در حال وقوع و افزایش قیمت انرژی، این بلوک در حال پیشبرد اهداف اقلیمی خود است.
(رویترز)