پس از یک ماه جنگ، مقامات محلی گزارش داده اند که بیش از 733 موسسه آموزشی آسیب دیده یا ویران شده است.
فراتر از یادگیری، آموزش و پرورش یک محیط محافظتی ارائه می دهد که حتی بیشتر مربوط به جمعیت های آسیب دیده از بحران، به ویژه کودکان استسازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در بیانیهای اعلام کرد.
یونسکو همچنین اعلام کرده است که حمایت خود را برای تداوم یادگیری بسیج می کند. از طریق ائتلاف جهانی آموزش. برای تسهیل در سال 2020 ایجاد شد راه حل های آموزش از راه دور در طول همه گیری COVID-19سازمان سخت افزار کامپیوتری و ابزارهای یادگیری دیجیتالی را در اختیار پناهندگان جوان قرار خواهد داد.
حفاظت موقت
هر بحران انسانی یک بحران آموزشی نیز هستاما یکی از عوامل بیسابقه جنگ در اوکراین، این است که اتحادیه اروپا (EU) تصمیم گرفت طرح حفاظت موقت خود را فعال کند، که به میلیونها نفری که از کشور جنگزده فرار میکردند، اجازه میداد از حقوق برابر در مزایا برخوردار شوند.
یونسکو خاطرنشان می کند که دستورالعمل کشورهای اتحادیه اروپا به افراد زیر 18 سال که از وضعیت حمایت موقت تحت شرایطی مشابه با اتباع خود و شهروندان اتحادیه اروپا بهره می برند، دسترسی می دهد.
این دستورالعمل که در 4 مارس، کمتر از دو هفته پس از آغاز تهاجم روسیه به تصویب رسید، تأثیر فوری داشت و باعث هجوم پویای پناهندگان شد. اتباع اوکراینی می توانند آزادانه به کشورهای اتحادیه اروپا نقل مکان کنند.
به گفته آژانس سازمان ملل، این اقدام “خواهان افزایش هماهنگی کشورهای میزبان، چه در داخل و چه در خارج از اتحادیه اروپا، برای کمک و ادغام دانش آموزان، معلمان و کارکنان آموزشی اوکراینی در سیستم های آموزشی ملی است”.
نقشه برداری از پاسخ
پاسخ یونسکو شامل ترسیم چگونگی حمایت کشورهای میزبان از نیازهای آموزشی پناهندگان اوکراینی.
این شامل اقدامات انتقالی برای ادغام فراگیران در آموزش جریان اصلی است. ملاحظات زبان و برنامه درسی؛ حمایت روانی اجتماعی، آموزش معلمان و اعتباربخشی، از جمله سایر مراحل عملی مربوط به حکومت، ثبت نام، صدور گواهینامه و حمایت مالی.
در اولین بررسی، یونسکو مقررات 29 کشور را تجزیه و تحلیل کرد و یافته ها را به دسته های زیر تقسیم کرد: انتقال در مقابل جریان اصلی، آموزش و معلمان.، اعتبارات و امتحانات و منابع مالی.
گنجاندن دانش آموزان
بسیاری از کشورها برنامه ها و پروتکل های موجود را برای گنجاندن خارجی ها در سیستم های آموزشی ملی خود ذکر کردند. که در کشور پرتغالبرای مثال، دانشآموزان بینالمللی میتوانند مستقیماً در کلاسهای پیش از مهد کودک (پیش از مهدکودک) ثبتنام کنند، در حالی که دانشآموزان بزرگتر ارزیابی میشوند یا فرآیند انتقال را طی میکنند. هدف ادغام دانش آموزان اوکراینی در اسرع وقت است.
به این ترتیب، پرتغال اقدامات خارقالعادهای را برای ادغام سریع، از جمله رویههای سادهشده برای اعطای معادلسازی به مدارک خارجی ارائه کرد. به همین ترتیب، بلژیک، دانمارک، فرانسه، لیتوانی، اسلواکی و اسپانیا، به کلاس های «پل زدن»، «پذیرایی» یا «انطباق» اشاره کرد.
این کلاسهای انتقالی کلاسهای زبان برگزار میکنند، دانشآموزان را با سیستم آموزشی محلی خود آشنا میکنند، مشاورانی را برای حمایت روانی ارائه میدهند و شایستگیها را ارزیابی میکنند. همانطور که دانش آموزان مهارت های زبانی خود را تقویت می کنند و مورد ارزیابی قرار می گیرند، می توانند در کلاس های معمولی ادغام شوند.
برخی از کشورها آموزش عمومی را با آموزش به زبان اقلیت ارائه می دهند. که در رومانیبه عنوان مثال، 45 مدرسه و ده دبیرستان وجود دارد که دستورالعمل ها را به زبان اوکراینی ارائه می دهند.
برخی از ابتکارات همچنین شامل اتصال دانش آموزان پناهنده اوکراینی با گزینه های آموزش از راه دور به زبان اوکراینی است.
بسیاری از کشورها همچنین اعلام می کنند که به دانشجویان اوکراینی اجازه می دهند تا به موسسات آموزش عالی خود مانند اتریش، فرانسه، مجارستان، لهستان، رومانیو همچنین پیشنهاد معافیت از شهریه یا ارائه حمایت مالی اضافی.
را انگلستان برای مثال در حال راه اندازی طرح Homes for Ukraine برای درخواست ویزا از اوکراینی هایی است که افرادی مایل به حمایت از آنها هستند.
افرادی که تحت این طرح وارد می شوند می توانند تا سه سال در بریتانیا زندگی و کار کنند، به مراقبت های بهداشتی، مزایا، حمایت های شغلی دسترسی داشته باشند و فرزندانشان می توانند در مدارس محلی شرکت کنند و درس های زبان انگلیسی را دریافت کنند.
موانع زبانی
طبق گزارش یونسکو، هجوم زیاد دانشجویان پناهنده اوکراینی چالش های خاصی مانند مانع زبانی آشکار را به همراه خواهد داشت. معلمان برای مقابله با آن و همچنین نحوه ادغام تدریجی دانش آموزان در یک کلاس درس خوشایند به حمایت نیاز دارند. چگونگی بحث در مورد حمله روسیه و وضعیت جنگ در سرزمین خود. و چگونگی حمایت فرهنگی و روانی از آنها.
علاوه بر ارائه مطالب و آموزش در مورد رسیدگی به موانع زبان – که قبلاً در برخی موارد توسط وزارتخانههای آموزش و پرورش چندین کشور ارائه شده است – گزینههای دیگر شامل آزمایش مواد دوزبانه، یادگیری زبان اوکراینی، استفاده از برنامههای ترجمه، و استفاده از خدمات ترجمه برای مبارزات ارتباطی پیچیدهتر است.
علاوه بر پشتیبانی زبان، اقدامی که اغلب در وبسایتهای وزارت آموزش به آن اشاره میشود، ارائه مطالب و راهنمایی برای معلمان در مورد نحوه بحث در مورد جنگ با دانشآموزان است، از جمله وبینارها و پادکستها.
برای مثال، کرواسی، چک (جمهوری چک) و اسلواکی کتابهای راهنما در مورد نحوه محافظت از سلامت روان دانش آموزان، جلوگیری از درگیری در کلاسها و صحبت در مورد موضوعات حساس داشته باشید.
که در پاریس، یک “واحد بحران” اوکراین ایجاد شد و یکی از خدمات آن ارائه یک جزوه آنلاین به معلمان است که در آن نحوه استقبال از دانش آموزانی که آسیب دیده اند را توضیح می دهد.
شکاف های سیاستی و منابع موجود
در حوزه سیاسی حیاتی چگونگی کشورهای میزبان با امتحانات نهایی، انتقال واحدهای آموزشی در آموزش عالی و اعتباربخشی تدریس، یونسکو دریافت که به طور قابل درک، تا کنون بسیار اندک برای کمک به دانشجویان اوکراینی آماده شده است.
علاوه بر این، در حوزه منابع، برخی از دولت ها اقدامات مالی را برای حمایت از پاسخ آموزشی، مانند تخصیص خارج از بودجه، توسعه داده اند.
این مورد بود فرانسه، ایتالیا، لهستان و رومانی. به عنوان مثال، در ایتالیا یک میلیون یورو به طور خاص برای گنجاندن دانش آموزان اوکراینی در سیستم های آموزشی ملی استفاده خواهد شد.
از نظر حمایت مالی مستقیم، بیشتر اقدامات بر دانشجویان در آموزش عالی متمرکز است. اتریش به عنوان مثال، از پرداخت شهریه برای دانشجویان دانشگاه اوکراین که در حال حاضر در مؤسسات آموزش عالی خود ثبت نام کرده اند، چشم پوشی کرده است. در لیتوانی، بسته به ظرفیت موسسه، مطالعات برای شهروندان اوکراینی تحت حمایت دولت خواهد بود.
برخی از کشورها نیز در مراحل اولیه، مانند رومانی، که در آن دانش آموزان اوکراینی می توانند به صورت رایگان در مدارس شبانه روزی اسکان داده شوند و به عنوان مثال کمک هزینه تحصیلی و وسایل خواب دریافت می کنند.
تقویت آموزش از راه دور
بر اساس داده های موسسه آمار یونسکو، کل جمعیت در سن مدرسه اوکراین بیش از 6.84 میلیون دانش آموز است، از سطح تحصیلات پیش دبستانی تا دوره سوم.
به منظور پاسخگویی به نیازهای موجود، یونسکو اعلام کرد که در تماس دائمی با مقامات محلی و همه شرکای مربوطه برای حفاظت و بازگرداندن آموزش در کشور با تمرکز بر آموزش از راه دور است.
“در راستای توصیههای یونسکو، اوکراین یک سیستم مؤثر در پاسخ به تعطیلی مدارس به دلیل همهگیری کووید-19، از طریق پلتفرم مدرسه تمام اوکراینی داشت.استفانیا جیانینی، دستیار مدیر کل آموزش یونسکو، گفت که آژانس ملل متحد در حال همکاری با دولت است تا آن را با نیازهای فعلی تطبیق دهد.
روش های نقشه برداری
یونسکو به روشی پویا که می تواند با ادامه جنگ به سرعت تکامل یابد و هجوم مردم در حال حرکت افزایش یابد و گسترش یابد، یونسکو رویکردی افزایشی را برای پروژه داده خود اتخاذ می کند.
داده ها و تجزیه و تحلیل در امواج با تعداد فزاینده ای از کشورها، محتوای با جزئیات فزاینده، و روش های در حال تکامل فیلتر کردن و تجسم اطلاعات رخ می دهد.
موج اول نقشه برداری 29 کشور بر اساس بررسی میز کار اطلاعات موجود در وب سایت وزارتخانه های آموزش کشورهای میزبان است.
مراحل بعدی
نقشهبرداری همچنین مشخص میکند که آیا هر کشور غیر اتحادیه اروپا برای دسترسی به آموزش به قوانین موجود متکی است یا دستورالعملهای ویژهای را برای بحران اوکراین صادر میکند.
با انجام این کار، همچنین به کشورهای میزبان اجازه می دهد تا گام های مشخصی را که برای ادغام و ادغام برداشته شده اند، انجام دهند از زبان آموزان و معلمان اوکراینی که از جنگ فرار می کنند حمایت کنید، از جمله دانشجویان بین المللی که در موسسات آموزش عالی اوکراین ثبت نام کرده اند.