اپل روز دوشنبه موافقت کرد که با پرداخت 50 میلیون دلار تسویه حساب در مورد یک دعوای حقوقی در خصوص صفحه کلیدهای به اصطلاح پروانه ای، بخشی از برخی از لپ تاپ های مک بوک که باعث ناامیدی بسیاری از کاربران به دلیل شکست در تایپ شده است، پرداخت کند.
صفحهکلید پروانهای، مدلی نازک که هدفش ارائه دقت بیشتر بود، در نهایت به زیبایی بالهای تکاندهنده موجود شهدجو نبود. بسیاری از مشتریان شکایت داشتند که کاراکترها هنگام فشار دادن تکرار می شوند یا اصلاً روی صفحه نمایش خود نشان نمی دهند. برخی میگویند این دستگاهها کلیدهایی دارند که چسبندگی دارند و به طور مداوم پاسخ نمیدهند.
شکستهای تایپی انگیزه یک شکایت دسته جمعی در سال 2018 بود که منجر به توافقی شد که دوشنبه شب پس از چهار سال دعوا در بخش سن خوزه دادگاه منطقه ای ایالات متحده در ناحیه شمالی کالیفرنیا تنظیم شد. اپل گفت که این توافق به معنای اعتراف به اشتباه بودن آن نیست.
سایمون اس. گریل، وکیل شاکیان، گفت که ادوارد جی. داویلا، قاضی ناحیه ایالات متحده هنوز باید این پیشنهاد را تأیید کند.
شاکیان خوشحال هستند که توافقنامه 50 میلیون دلاری خود را با اپل برای تایید دادگاه ارائه می کنند تا سال ها دعوای قضایی بر سر صفحه کلید پروانه ای مک بوک را حل کند. Grille و Steven A. Schwartz، یک شاکی، در بیانیه ای گفتند. خریداران مک بوک در سراسر کشور واجد شرایط شرکت هستند.
در نتیجه این توافق، اپل به زودی میتواند به کاربران مکبوکی که از سال 2015 تا 2019 یک لپتاپ با صفحهکلید پروانهای معیوب را تعمیر کردهاند، جبران کند. اپل در سال 2018 تعمیرات رایگان را به مشتریان با صفحه کلیدهای معیوب ارائه کرد و سپس آنها را حذف کرد.
این شرکت پیشنهاد کرده است مبالغی از 50 تا 395 دلار به مشتریانی که تحت تأثیر قرار گرفته اند پرداخت کند.
اسناد دادگاه گفته است که این دعوی شامل خریداران حدود 15 میلیون رایانه است.
در اسناد دادگاه آمده است که اپل “به شدت مسئولیت را رد می کند.” این شرکت به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.
در این توافقنامه آمده است: «توافق پیشنهادی برای حل این پرونده اعتراف به گناه یا تخلف از هر نوع توسط اپل نیست.
هر کسی در ایالات متحده که برای مشکلات صفحه کلید مک بوک های خریداری شده از سال 2015 تا 2017، مک بوک پرو از سال 2016 تا 2019 و مک بوک ایرز از سال 2018 تا 2019 تعمیراتی دریافت کرده است، می تواند سهمی از تسویه حساب را درخواست کند. این شرکت مشتریانی را در نظر خواهد گرفت که جایگزینی از یک “محفظه بالایی” – شامل باتری، دستگاه اشاره گر حساس به لمس معروف به ترک پد، بلندگوها و صفحه کلید – یا یک “کلید کلید” که به قاب حروف اشاره دارد را در نظر خواهد گرفت. روی صفحه کلید
در اسناد دادگاه آمده است: «همه اعضای کلاس تسویه حساب که به اپل یا یک ارائهدهنده خدمات مجاز مراجعه کردهاند و ظرف چهار سال پس از خرید رایانه کلاس خود، «تعویض جلد بزرگ» یا «جایگزینی درپوش کلید» دریافت کردهاند، واجد شرایط پرداخت نقدی هستند. .
مشتریان بسته به مقیاس تعمیراتی که دستگاههایشان در آن زمان دریافت کردهاند، به یکی از سه گروه طبقهبندی میشوند.
در اسناد دادگاه آمده است که گروه اول شامل افرادی است که دو یا چند مورد جایگزین را به دست آورده اند. حداکثر 395 دلار به آنها پرداخت خواهد شد.
گروه دوم – کاربرانی که جایگزینی با حروف بزرگ دریافت کردند که مشکلات آنها را حل نکرد – تا 125 دلار دریافت خواهند کرد. گروه سوم شامل افرادی است که کلاه کلیدی را جایگزین کردهاند، اما نه کل کیس را. آنها تا 50 دلار واجد شرایط خواهند بود.
اپل با بسیاری از مشتریان تماس خواهد گرفت، اما مردم همچنین میتوانند ادعاهای خود را با اسنادی که ثابت میکند تعمیرات انجام شده است، ارسال کنند.
در اسناد دادگاه آمده است که شاکیانی که از مصرف کنندگان نمایندگی می کنند قصد دارند برای هر کدام تا 5000 دلار از پول تسویه حساب درخواست کنند.
اپل صفحهکلیدهای مشکلدار را با یک مکبوک کاملاً جدید در سال 2015 معرفی کرد. پروانه به مکانیزم تعویض جدید اشاره داشت که مانند بالها در زیر کلیدها منبسط میشد و با سوئیچهای رایجتر و ضخیمتر به شکل قیچی تفاوت داشت. صفحهکلید «34 درصد نازکتر» و «چهار برابر پایدارتر» نسبت به مدل قبلی قیچی بود. اما به نظر می رسید که مستعد جذب گرد و غبار و تجربه مشکلات دیگر است. به زودی شکایات مشتریان شروع شد.
در طول پنج سال آینده، اپل سعی کرد صفحه کلید را در مدل های به روز تغییر دهد، قبل از اینکه تا سال 2020 آن را به طور کامل کنار بگذارد، زمانی که همه لپ تاپ هایش دارای صفحه کلیدی با طراحی مجدد و با استقبال خوبی بودند که سوئیچ های قیچی را \u0628\u0627\u0632\u06ccابی می کرد.
عیسی خیمنز گزارش کمک کرد