این شرکت روز چهارشنبه اعلام کرد سود تسلا در سه ماه اول سال پس از کاهش قیمت خودروهای الکتریکی خود به شدت کاهش یافت.
این خودروساز به رهبری ایلان ماسک اعلام کرد که در سه ماهه اول 2.5 میلیارد دلار درآمد داشته است که نسبت به 3.7 میلیارد دلار در سه ماه آخر سال گذشته و 3.3 میلیارد دلار در سه ماهه اول سال 2022 کاهش داشته است.
تسلا سال گذشته بیش از مجموع تمام رقبای خود در ایالات متحده، خودروهای الکتریکی فروخت. اما سهم بازار آن کاهش یافت زیرا خودروسازان سنتی مانند جنرال موتورز، فورد موتور و فولکس واگن شروع به فروش خودروهای برقی کردند که اغلب قیمت تسلا را کاهش میدادند. در چین، تسلا توسط BYD پیشی گرفته است. خط تولید تسلا تغییر چندانی نکرده است، که می تواند یک نقطه ضعف بزرگ باشد زیرا رقبا با مدل های جدید جذاب خریداران را جذب می کنند.
تسلا برای حفظ قدرت خود در بازار، امسال یک سری کاهش قیمت در چهار مدل خود انجام داده است. از آنجایی که حاشیه سود بسیار بیشتری نسبت به سایر خودروسازان دارد، این شرکت در تئوری در موقعیت قوی در جنگ قیمت قرار دارد.
اما به نظر میرسد کاهش قیمتها به سرعت به این حاشیهها میخورد. در سه ماهه اول، حاشیه ناخالصی که سودآوری کسبوکار خودروی تسلا را اندازهگیری میکند، بدون احتساب درآمد حاصل از فروش اعتبارات انرژی پاک، ۱۹ درصد بود که از نزدیک به ۲۷ درصد برای کل سال ۲۰۲۲ کاهش داشت.
میانگین قیمت فروش خودروهای تسلا در سه ماهه اول سال جاری نزدیک به 46000 دلار بوده است که نسبت به 51400 دلار در سه ماهه آخر سال 2022 کاهش یافته است. اما علیرغم کاهش 11 درصدی، تحویل خودروهای تسلا تنها 4 درصد بیشتر بوده است.
در یک کنفرانس تلفنی برای بحث در مورد نتایج سه ماهه شرکت، آقای. ماسک گفت که حاشیه سود تسلا در میان بالاترین ها در این صنعت باقی مانده است. او گفت: “ما بر این عقیده هستیم که فشار برای حجم بیشتر و ناوگان بزرگتر انتخاب درستی است، در مقابل حجم کمتر و حاشیه بیشتر.”
در این تماس، از Zachary Kirkhorn، مدیر ارشد مالی تسلا خواسته شد تا پیشبینی سال 2023 را برای حاشیه سود ناخالص در تجارت خودروی تسلا ارائه کند، اما او گفت که انجام این کار به دلیل عدم اطمینان اقتصادی دشوار خواهد بود.
تسلا اعلام کرد که انتظار دارد در سال 2023 1.8 میلیون دستگاه خودرو بفروشد که نسبت به سال گذشته 1.3 میلیون دستگاه افزایش داشته است.
سود تعدیل شده این شرکت به ازای هر سهم 85 سنت مطابق با انتظارات تحلیلگران وال استریت بود و سهام آن در معاملات طولانی روز چهارشنبه حدود 4 درصد کاهش یافت. سهام تسلا در سال جاری نزدیک به 50 درصد افزایش یافته است، اما همچنان 56 درصد نسبت به بالاترین حد خود که در سال 2021 رسیده بود کاهش یافته است. سهام سال گذشته تحت فشار قرار گرفت تا حدی به این دلیل که آقای. ماسک میلیاردها دلار از سهام تسلا را برای کمک به خرید توییتر فروخت.
رقابت امسال تشدید خواهد شد زیرا خودروسازان سنتی خط تولید برق خود را گسترش می دهند. فولکس واگن ID.4، یک خودروی کاربردی اسپرت، از حدود 39000 دلار شروع می شود که کمتر از قیمت اولیه 47000 دلار برای شاسی بلند تسلا مدل Y است.
جنرال موتورز قصد دارد یک نسخه الکتریکی از شاسی بلند Equinox خود را با قیمت حدود 30000 دلار و همچنین نسخه های الکتریکی پیکاپ سیلورادو و شاسی بلند بلیزر را آغاز کند.
سرمایه گذاران منتظر پاسخ تسلا با خودروهای جدید بوده اند. این شرکت قول داده است که فروش پیکاپ Cybertruck را در سال جاری آغاز کند، اگرچه تا سال 2024 به تعداد زیاد در دسترس نخواهد بود. ماسک گفت که این شرکت منتظر یک “رویداد تحویل” برای Cybertruck در سه ماهه سوم سال جاری است.
او گفت: «این واقعاً یک محصول بسیار رادیکال است. این خودرو به شکلی که سایر خودروها ساخته می شوند ساخته نشده است.
همچنین گمانه زنی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه تسلا از خودرویی با قیمت پایین تر از سدان مدل 3 رونمایی خواهد کرد که قبل از مشوق های دولتی از 39990 دلار شروع می شود.
استراتژی این شرکت برای کاهش قیمت ها برای تقویت تقاضا نیز خطر آزار مالکان تسلا را با کاهش ارزش فروش مجدد خودروهایشان به همراه دارد. قیمت تسلاهای دست دوم در ماه های اخیر کاهش یافته است.
فروش تسلا، مانند همه خودروسازان، تحت تأثیر افزایش نرخ بهره قرار گرفته است، که پرداخت خودرو را برای خریداران گرانتر میکند. اما تسلا همچنین با تغییر در اعتبارات مالیاتی که خودروهای الکتریکی در ایالات متحده دریافت میکنند، تقویت شده است.
از آنجایی که تسلا در حال حاضر در ایالات متحده باتری تولید می کند، تسلا شرایط آسان تری برای قوانین جدیدی داشت که از روز سه شنبه اجرایی شد و مشخص می کرد کدام خودروها واجد شرایط دریافت 7500 دلار اعتبار مالیاتی هستند. برای واجد شرایط بودن، باتری ها باید با لیتیوم و سایر مواد معدنی استخراج شده یا فرآوری شده توسط متحد تجاری ایالات متحده و با قطعات باتری ساخته شده در ایالات متحده، کانادا یا مکزیک ساخته شوند.
تسلا همچنین پنلهای خورشیدی، باتریهای ذخیرهسازی برق خانگی و باتریهای بزرگی که توسط تولیدکنندگان و توزیعکنندگان برق برای ذخیره انرژی خورشیدی و بادی استفاده میشود، میفروشد. آقای. ماسک در این ماه گفت که تسلا کارخانه ای در شانگهای با هدف مونتاژ سالانه 10000 باتری غول پیکر خواهد ساخت.