سال پیش رو امیدوارکننده تر به نظر می رسد، اگرچه عدم اطمینان هنوز هم گسترده است.
یاتا، انجمن تجاری اکثر خطوط هوایی در سراسر جهان، انتظار دارد که شرکت های هواپیمایی در سال 2023 پس از زیان دهی در سال 2022 به سودآوری خود بازگردند، که بیشتر نتیجه خماری تعطیلی کووید-19، اما همچنین افزایش قیمت سوخت است.
و هواپیماهای جدید مورد انتظار نیز می توانند به آسمان بروند و به آغاز دوره بعدی هوانوردی تجاری کمک کنند.
با این حال، خطرات باقی می ماند. جنگ ها، رکودهای جهانی و منطقه ای، تجدید حیات کووید، تغییر الگوی سفر، بحران آب و هوا و بسیاری از عوامل دیگر خارج از کنترل هوانوردی هستند.
در اینجا معنی همه اینها برای مسافران در سال 2023 آمده است.
نقشه برداری مجدد آسمان
انتظار می رود که ویرجین آتلانتیک در سال 2023 به اتحاد SkyTeam بپیوندد.
نیکلاس اکونومو/نورعکس/گتی ایماژ/فایل
کووید-19 سه سال آخر زندگی همه ما را رقم زده است، و به همین منوال ادامه خواهد داد – اما، در بیشتر موارد، محدودیت های سفر را شامل نمی شود.
هنگامی که ژاپن درهای خود را به روی مسافران خارج از کشور در پاییز 2022 باز کرد، آخرین اقتصاد بزرگ غیر چینی بود که این کار را انجام داد.
سوال بزرگ دیگر روسیه است. پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، خطوط هوایی روسیه از حریم هوایی بسیاری از کشورها از جمله اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کانادا و بالعکس منع شدند.
خارج از منطقه درگیری، بزرگترین تأثیر این امر به پروازهای بین اروپا و شرق آسیا بوده است، که یا باید از جنوب منطقه درگیری و بر فراز قفقاز یا شمال بر فراز آلاسکا پرواز کنند. در نتیجه بسیاری از خطوط هوایی اروپایی و آسیایی خدمات خود را قطع کردند.
این بدان معناست که پروازهای کمتری بین اروپا و آسیا وجود دارد، و تعداد زیادی از خطوط هوایی اروپایی و آسیایی با هواپیماهایی که قصد داشتند در آن مسیرها استفاده کنند، وجود دارد، و آنها اکنون به دنبال این هستند که ببینند کجا می توانند با آنها پرواز کنند.
مسیرهای جدید بین آمریکای شمالی و اروپا در حال حاضر در حال پرواز هستند، با سه کارتل بزرگ خطوط هوایی سرمایه گذاری مشترک بین اقیانوس اطلس – که تقریباً با اتحادهای Oneworld، Star Alliance و SkyTeam مطابقت دارند و به آنها اجازه داده شده است قیمت گذاری را بین اعضای خود هماهنگ کنند – بسیاری از آنها را اضافه کرده اند. مسیرهای جدید و تقویت خدمات موجود.
بنابراین اگر میبینید که یک پرواز بدون توقف جدید باز میشود، میتواند ارزش آن را داشته باشد که از این فرصت استفاده کنید. اگر خطوط هوایی اروپایی مجدداً به حریم هوایی روسیه دسترسی پیدا کنند و تقاضای بازگشت به چین را داشته باشند، پروازهای بدون توقف جدید ممکن است به نیاز به توقف بازگردند.
در حالی که در حال صحبت از اتحادها هستیم، انتظار میرود ویرجین آتلانتیک در اوایل سال 2023 به مالک جزئی خود دلتا در اتحاد SkyTeam بپیوندد، در حالی که به نظر میرسد شایعه طولانیمدت مبنی بر پیوستن China Southern (به عقیده برخی بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان) به اتحاد Oneworld خواهد بود. اخیراً مورد توجه قرار گرفته است. این باعث می شود تا برخی از ارتباطات جدید برای شرکای آن خطوط هوایی – و مسافران آنها باز شود.
یک هواپیمای جدید، اما تعداد زیادی کابین جدید
یک COMAC C919 جدید در حال تحویل به خطوط هوایی چین شرقی.
STR/AFP از طریق گتی ایماژ
انتظار میرود COMAC C919، اولین هواپیمای باریکتنه مدرن چین، با آغاز سال 2023 وارد خدمات مسافربری شود. تجربه در بوئینگ 737 یا ایرباس A320.
هیچ هواپیمای جدیدی در افق سال 2023 وجود ندارد. انتظار نمیرود که هواپیمای پهن پیکر 777X بوئینگ که با تأخیر زیادی روبهرو شده بود، تا سال 2025 تحویل داده شود، و این قبل از توقف پروازهای آزمایشی در اوایل دسامبر به دلیل مشکل در جنرال الکتریک است. موتورهای GE9X
نسل فعلی هواپیماها، از جمله ایرباس A350 و بوئینگ 787 تحویل بیشتری خواهند داشت، که به این معنی است که جتهای جدیدتر بیشتری برای پرواز وجود دارد، اما برخی از هواپیماهای قدیمیتر نیز برای مدت طولانیتری در ناوگان نگهداری میشوند.
انتظار نمی رود هواپیمای ایرباس A321XLR تا سال 2024 وارد خدمت شود.
اکسل هایمکن / خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ
در سمت ایرباس، هواپیمای باریک A321XLR دوربرد برنامه ریزی شده است که در اوایل سال 2024 به خطوط هوایی وارد شود، اگرچه خبر خوب برای ایرباس این است که اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده در 8 دسامبر طراحی مخزن سوخت اضافی آن را تایید کرد.
این بدان معناست که آن پروازهای بدون توقف جدید بین فرودگاه های کوچکتر، به ویژه مسیرهای ماوراء اقیانوس اطلس، در سال 2023 اعلام می شود – ارزش آن را دارد که مراقب باشید و سریع رزرو کنید.
ممکن است شاهد معرفی انواع هواپیماهای جدید باشیم. ایرباس صداهای مثبتی در مورد خط هوایی پرشور هواپیمای جت باریک A220 خود که به دلیل صندلیهای پهن، سطلهای بزرگ و پنجرههای بزرگ در بین مسافران محبوب است، منتشر کرده است.
همانطور که هواپیماهای جدید از کارخانه میرسند، کابینهای جدیدی مانند کابین فضایی بزرگتر ایرباس با سطلهای بزرگتر و زیباییشناسی سادهتر به ارمغان میآورند.
ایرباس جدیدترین کابین خود را برای ایجاد راحتی بیشتر برای مسافران طراحی کرده است.
اینگو وگتزر، معاون بازاریابی کابین ایرباس، به سیانان گفت: «افزایش تعداد هواپیماهای مجهز به کابین هوایی که وارد بازار میشوند به این معنی است که مسافران بیشتر و بیشتری از امکانات رفاهی و همچنین اتصال بهره میبرند». “این برای من در سال 2023 کلیدی است — این در مورد آوردن این نوآوری ها به تعداد فزاینده ای از مسافران در سراسر جهان است.”
همچنین، او انتظار دارد، “ما شاهد موج دیجیتالی شدن در تجارت روزانه خطوط هوایی باشیم.” دیجیتالی شدن برای مسافران مفید است: خطوط هوایی متصل تر، اطلاعات بیشتر و گزینه های سلف سرویس بیشتری را ارائه می دهد و به جلوگیری از خطوط فرودگاه یا انتظار طولانی در تلفن کمک می کند.
مسیرهای بازگشت
سوپرجامبو ایرباس A380 مجدداً در سال 2023 برای خطوط هوایی اتحاد ابوظبی وارد سرویس می شود.
نیکلاس اکونومو/نورعکس/گتی ایماژ
سوپرجامبوی عظیم (و بسیار محبوب) ایرباس A380 دوباره وارد خدمت می شود. اتحاد مستقر در ابوظبی آخرین ایرلاینی است که A380s خود را بازگردانده است، که به معنای صندلی های پهن تر در این هواپیمای بزرگ و آرام است. این یک خبر عالی برای مسافران است.
دو نوع از هواپیمای 737 MAX بوئینگ، MAX 7 کوتاهتر و MAX 10 دو کششی، در حال حاضر در بلاتکلیفی صدور گواهینامه هستند و مهلت پایان سال در پیش است.
برای جمع بندی یک وضعیت پیچیده، تنظیم کننده های ایالات متحده از بوئینگ می خواهند تا سیستم های ایمنی اضافی نصب کند. این امر برای بوئینگ گران تمام خواهد شد، به ویژه به این دلیل که به طور قراردادی به برخی از خطوط هوایی قول داده است که نیازی به انجام این کار نداشته باشند تا از صرف زمان و هزینه برای آموزش خلبانان بر سر اختلافات جلوگیری کنند.
این احتمالاً هیچ تأثیر کوتاه مدتی بر مسافران نخواهد داشت، اما برنامه های بلندمدت خطوط هوایی برای استفاده از این هواپیماها برای جایگزینی هواپیماهای قدیمی و شروع مسیرهای جدید ممکن است به تعویق بیفتد.
امنیت و پایداری
به زودی: دیگر نیازی به برداشتن لپ تاپ یا مایعات نیست.
جان مور/ گتی ایماژ
در فرودگاه، سال 2023 سالی خواهد بود که برخی از فرودگاهها از شر “ممنوعیت مایعات” خلاص میشوند، جایی که هر چیزی در طیف مایع-خمیری-کرم-ژل فقط در ظروف 3 اونس یا 100 میلیلیتری در یک قفل زیپ کوچک قابل حمل است. کیسه پلاستیکی.
فلایرها ممکن است قبلاً نسخههای اولیه اسکنرهایی را تجربه کرده باشند که به شما امکان میدهند کیف مایع و وسایل الکترونیکی خود را در چمدان دستی خود بگذارید، اما این اسکنرها به طور گستردهتری در حال گسترش هستند. انتظار میرود بریتانیا این موارد را در سال 2023 در سراسر فرودگاهها معرفی کند.
همچنین مراقب ادعاهای پایداری بیشتر در مورد پروازها باشید، زیرا بحران آب و هوا اهمیت بیشتری پیدا می کند.
یکی از طرفهای آن رشد سوختهای هوایی پایدار (SAF) است که از منابع مختلفی ساخته میشوند: روغنهای زائد، روغنهای گیاهی، جلبکها و غیره. ویرجین آتلانتیک اخیراً اعلام کرده است که در سال 2023، به دنبال پروژههای مشابه توسط خطوط هوایی دیگر، اولین پرواز کربن خالص ماوراء اقیانوس اطلس را آزمایش میکند.
طرف دیگر این است که داخل کابین ها که عمدتاً فلزی، پلاستیکی و پارچه هستند، پایدارتر شود.
ما با طراح کابین مارتین داربیشایر از نارنگی، آژانس طراحی که مسئول بسیاری از مبتکرترین کابینهای اخیر است، صحبت کردیم، او تأکید میکند که «بهعنوان طراح، وظیفه داریم پیچیدگی، وزن و هزینه را حذف کنیم، و ماندگاری بیشتری داشته باشیم. راهحلهای قابل تعمیر و \u0628\u0627\u0632\u06ccافت برای صنعت داخلی خطوط هوایی. مشتریان ما آن را میطلبند و ما این را مدیون جامعه هستیم تا این اتفاق بیفتد.”
او میگوید در واقع «تعجبآور است که این همه زمان برای شتاب گرفتن طول کشیده است. بدون تردید سال 2023 به بعد تحت سلطه حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی خواهد بود».
تصویر بالا: هواپیمای مسافربری جدید COMAC C919 چین. اعتبار: CNS/AFP از طریق Getty Images